ДОКУМЕНТАЦИЈА ЗА АКРЕДИТАЦИЈУ

ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ








УНИВЕРЗИТЕТ У НИШУ

ГРАЂЕВИНСКО-АРХИТЕКТОНСКИ ФАКУЛТЕТ



















Ниш, 2014.
















ДОКУМЕНТАЦИЈА ЗА АКРЕДИТАЦИЈУ ВИСОКОШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ:


ГРАЂЕВИНСКО-АРХИТЕКТОНСКИ ФАКУЛТЕТ




САДРЖАЈ:


СТАНДАРДИ






УВОД

Назив установе: Универзитет у Нишу,

Грађевинско-архитектонски факултет


УНИВЕРЗИТЕТ


ФАКУЛТЕТ

АКАДЕМИЈА СТРУКОВНИХ СТУДИЈА

ВИСОКА ШКОЛА

ВИСОКА ШКОЛА СТРУКОВНИХ СТУДИЈА


Адреса: Александра Медведева 14, 18000 Ниш

Web адреса: http://www.gaf.ni.ac.rs


Образовно-научно/образовно-уметничко поље

Природно-математичке науке

Друштвено-хуманистичке науке

Медицинске науке

ТЕХНИЧКО-ТЕХНОЛОШКЕ НАУКЕ

Уметност




Број студената


Основне академске студије

720

Мастер академске студије

96

Интегрисане академске студије

900

Докторске студије

60

Укупан број студената

1776



Број наставника

Предавачи


Професори стр. студ.

Доценти


Ванредни професори

Редовни професори

У радном односу са пуним радним временом

-

-

20

2

21

У радном односу са непуним радним временом

-

1

2

4

18

Укупан број

-

1

22

6

39

Укупан број наставника

68



Број сарадника

Сарадници у настави

Асистенти


Истраживач приправник

У сталном радном односу


40

4

У допунском радном односу


-

-

Укупан број сарадника


40

4

*Поред наведених звања наставника и сарадника у табелу се могу унети и друга звања која су у складу са Општим актом високошколске установе




Број часова реализоване

активне наставе према распореду

Предавања

Вежбе

Основне академске студије

294

350

Мастер академске студије

64

70

Докторске студије

60


Укупан број часова

418

420



Простор, Библиотека

120 m2

Простор, укупна квадратура

5500 m2

Укупан број библиотечких јединица из области из које се изводи наставни процес

11109

Укупан број рачунара у рачунарским учионицама

30

*Податке не попуњавају универзитети који у свом саставу имају факултете са статусом правног лица
























































Градитељство, један од најстаријих видова људске креативности, стално се развијало, као последица тежње ка стварању све успешнијих грађевинских и архитектонских објеката и простора. И док се архитектура и уметност заснивају на естетици, у основи грађевинарства је рационалност и реализација објеката. Архитектура је уметност обликовања простора која се изражава кроз грађевинарство, вероватно је најпотпуније образложење нераскидиве везе између тих дисциплина. Пројектовање и изградња грађевинских и архитектонских објеката је лепа и изазовна делатност, али и врло одговорна, јер је императив да њено дело буду стабилни, функционални, лепи и трајни објекти. На Грађевинско-архитектонском факултету у Нишу се већ скоро пола века у том духу образују стручњаци оспособљени за планирање и уређење насеља и градова, за пројектовање и грађење зграда, путева, железница, мостова, брана и других грађевинских и архитектонских објеката. Стварати у грађевинарству и архитектури значи стварати дела, која живе деценијама, вековима.


Скупштина СР Србије је на дан 18. маја 1960. године донела Одлуку да се оснује Технички факултет у Нишу са Грађевинским, Електронским, Машинским и Архитектонским одсеком, а доцније и одсеком Заштите на раду. Првих пет година Технички факулет је радио у саставу Универзитета у Београду, а прве студенте примио је 1. октобра 1960. године. Универзитет у Нишу, као заједница свих факултета у Нишу, основан је 1965. године. Нагли развој Техничког факултета условио је да се од постојећих одсека оснују посебни факултети. Тако се од 1970. године од постојећег Грађевинског одсека Техничког факултета оснива Грађевински факултет, а 2. фебруара 1998. године Влада Републике Србије доноси Одлуку и Грађевински факултет мења назив у Грађевинско-архитектонски факултет. Тренутно на Грађевинско-архитектонском факултету у Нишу студира више од 1000 студената који се финансирају из буџета и 186 самофинансирајућих студената. Од оснивања 1960. године на Факултету је стекло диплому дипломираног инжењера преко 3000 студената, а диплому првог степена 301 студент.


На Факултету раде 87 наставника и сарадника, од тога 43 са академским степеном доктора. Факултетске делатности подржава и 40 стално запослених ван наставе. Факултет је опремљен савременим училима, рачунским центром, лабораторијама и библиотеком која располаже са 11.109 књига и значајним бројем часописа из области грађевинарства и архитектуре. Факултет је високошколска установа са својством правног лица у саставу Универзитета у Нишу која организује и изводи академске студијске програме на свим нивоима студија и развија и реализује научни и стручни рад на пољу техничко-технолошких наука и пољу уметности, чији је оснивач Република Србија. Факултет у складу са Законом може изводити специјалистичке и струковне студије и реализовати програме образовања током читавог живота. На Факултету није дозвољено политичко, страначко и верско организовање и деловање. Факултет има пуну научну и образовну аутономију у складу са законом. Простор Факултета је неповредив, у складу са Законом. Факултет обавља делатност у свом седишту. Факултет може обављати делатност и ван седишта, по прибављеној сагласности Владе Републике Србије. Свим запосленима и студентима Факултета загарантована је слобода образовног и научног рада, стваралаштва и ширење научних идеја. Студенти Факултета имају право на потпуно информисање о остваривању и начину извођења наставе, испита и правилима студија. На Факултету се стално ради на побољшању квалитета и ефикасности студирања. Последњих година се интензивно ради на реформи наставног процеса у духу Болоњске декларације и Закона о високом образовању. У наставном процесу се све више примењују рачунари и видео пројекције, као и други облици савременог извођења наставе. У тежњи да студенти још у току школовања решавају практичне задатке, већ је уходана пракса да у оквиру наставе на појединим предметима раде конкретне задатке у облику конкурса, а своје радове излажу и на факултету и широј јавности. Студенти, наставници и сарадници неретко учествују и на општим конкурсима, где најчешће освајају признања и награде. Запажене су и остале активности студената, као што је учешће на домаћим и међународним стручним скуповима са презентовањем својих радова, затим стално учешће на годишњим манифестацијама Грађевинијада и Конгрес студената архитектуре, на којима освајају награде у спорту и знању, као и обављање стручне праксе учешћем у размени са студентима из других држава преко студентских асоцијација IAEST, IACES итд.


У циљу афирмације струке, додатног образовања и информисања студената, сарадника и наставника, као и шире стручне јавности, на Факултету се повремено организују предавања угледних научних и стручних радника, научни и стручни скупови, презентације нових домаћих и иностраних производа из области грађевинарства и архитектуре. Поред израде магистарских теза и докторских дисертација, на Факултету се научни рад одвија и кроз успешну реализацију научно-истраживачких пројеката, које финансирају Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, привредне организације и државне институције.


Од оснивања, Факултет негује сарадњу како са факултетима и другим институцијама у земљи, тако и са иностраним. Ова сарадња се реализује пре свега кроз учешће наставника и сарадника на међународним конгресима и симпозијумима, али и кроз организовање семинара које су водили истакнути светски експерти из појединих области, као и кроз размену предавача, последипломаца и доктораната. Сада се сарадња одвија у оквиру међународних Темпус пројеката и пројеката под покровитељством немачке фондације ДААД. У овим пројектима, осим грађевинских и архитектонских факултета из наше земље, учествују Архитектонски факултет, Грађевински факултет и Институт за земљотресно инжењерство и инжењерску сеизмологију из Скопља, Грађевинско-архитектонски факултет из Тиране, Архитектонски факултети из Сарајева, Солуна, Граца и Антверпена, Грађевински факултети из Бохума и Вајмара, Висока техничка школа из Берлина итд. Посебна активност наставника и сарадника на решавању практичних задатака из области грађевинарства и архитектуре одвија се преко организационе јединице Института за грађевинарство и архитектуру. Рад као синтеза науке и праксе, одвија се кроз израду разних пројеката, студија, експертиза, техничких контрола, лабораторијских испитивања итд. у оквиру 8 одељења и 10 лабораторија.

По научној и стручној компетентности, као и по сложености и обиму рада, Институт је једна од најјачих институција ове врсте у југоисточној Србији. Дугорочно сарађује са више од 60 институција, а у протеклом периоду је урађено око 7000 елабората, по којима су реализовани објекти у земљи и у иностранству.


Значајан сегмент рада Факултета представља издавачка делатност на објављивању уџбеника, монографија, збирки задатака и практикума. Факултет издаје национални часописЗборник радова, у коме се публикују научни радови, пре свега наставника и сарадника Факултета. Своје научне радове наставници и сарадници редовно објављују и у Свесци за грађевинарство и архитектуру међународног часописаFacta universitatisу издању Универзитета у Нишу. У часописуНаука+праксаобјављују се резултати научног и стручног рада наставника и сарадника Факултета.


Као истакнута научна и образовна институција, Грађевинско-архитектонски факултет у Нишу је јасно опредељен да и у наредном периоду задржи значајно место у високошколском образовном систему земље, да успешно доприноси научноистраживачкој делатности, да развија нове идеје у градитељском и архитектонском изразу, да тежи проширењу сарадње са другим сродним и привредним институцијама. Основни циљ је достизање стандарда европских факултета и остваривање још бољих услова за ефикасно школовање стручњака грађевинске и архитектонске струке.





























Стандард 1: Основни задаци и циљеви високошколске установе

Грађевинско-архитектонски факултет у Нишу је високошколска и научноистраживачка установа чији су циљеви реализација висококвалитетних образовних процеса, развој научних дисциплина у области грађевинског инжењерства и архитектуре и трансфер стечених знања у одговарајући део привреде и друштва.

Све време од оснивања, 1960. године, мисија Факултета се огледала у унапређењу едукационе позиције Факултета у високошколском образовном систему Србије, стварању инжењерских кадрова оспособљених за планирање и уређење насеља и градова, за пројектовање и грађење зграда, путева, железница, мостова, брана, хидротехничких објеката и система и других грађевинских и архитектонских објеката, неговању идеја које утиру пут ка новом развојном, разумљивијем и читљивијем градитељском изразу и свестраној сарадњи са привредом ради решавања практичних задатака из области грађевинарства и архитектурe.

Током времена Факултет је према уоченим потребама градитељства развио студијске програме, који образују студенте за постојеће и наступајуће техничко-технолошке системе, развијајући при том упоредо и сопствене, компетентне људске и природне ресурсе.

Као истакнута образовна и научна институција, Факултет је јасно опредељен да и у наредном периоду задржи значајно место у високошколском образовном систему земље, да успешно доприноси научноистраживачкој делатности, да развија нове идеје у градитељском и архитектонском изразу, да тежи проширењу сарадње са другим универзитетима, факултетима и одговарајућим државним и привредним институцијама.

Поред тога, Факултет је опредељен да у свему достигне стандарде европских факултета и оствари још боље услове за ефикасно и квалитетно школовање стручњака грађевинске и архитектонске струке како би постао равноправни партнер у јединственом европском простору високог образовања.

Оријентација ка модерним студијским програмима, унапређивању квалитета наставе и ефикасносности студирања, обимнијем и конкретнијем научноистраживачком и стручном раду, уз бољу селекцију студентске популације, сарадника и наставника, побољшање стандарда студената и запослених и унапређења свих облика деловања на факултету, стварају се услови за остварење постављене визије.



Показатељи и прилози за стандард 1:

Прилог 1.1. Публикација установе, или сајт установе


Стандард 2: Планирање и контрола



Савет Грађевинско-архитектонског факултета на предлог Декана усваја годишњи план рада Факултета. Испуњавање планираних активности континуирано се прати на радним састанцима ужег руководства Факултета, на којима се доносе одлуке о операционализацији и реализацији планираних активности. О обиму и степену извршавања планираних активности Декан периодично обавештава и чланове Савета на редовним седницама Савета кроз тачку информације. Чланови Савета могу постављати питања везана за реализацију плана рада на која добијају одговор од стране Декана на истој или следећој седници Савета. На крају периода Декан припрема, а Савет факултета усваја Годишњи извештај који је доступан јавности.






Показатељи и прилози за стандард 2:

Прилог 2.1. Усвојени план рада установе

Прилог 2.2. Годишњи извештај установе или сродан документ


























Стандард 3: Организација и управљање



Грађевинско-архитектонски факултет у Нишу је високошколска установа са својством правног лица у саставу Универзитета у Нишу која организује и изводи академске студијске програме на свим нивоима студија и развија и реализује научни и стручни рад на пољу техничко-технолошких наука и пољу уметности чији је оснивач Република Србија.

Факултет може, у складу са Законом, изводити специјалистичке и струковне студије и реализовати програме образовања током читавог живота.

Факултет самостално уређује своју унутрашњу организацију и управљање у складу са Статутом Универзитета.

Делатност и задаци Факултета остварују се у оквиру следећих организационих јединица:

  1. Наставно-научна јединица Факултета

  2. Институт за грађевинарство и архитектуру

  3. Иновациони центар

  4. Секретаријат Факултета

Наставно-научну јединицу чине: катедре и наставно научне лабораторије.

Институт за грађевинарство и архитектуру је организациона јединица факултета у оквиру које наставници, сарадници, стручни радници факултета и студенти развијају научно-истраживачка и стручна знања, раде на реализацији основних, примењених и развојних научних истраживања, сарађују са установама, предузећима, институтима и другим НИО и врше услуге трећим лицима.

Секретаријат Факултета обавља: управно-правне, материјално-финансијске, административне и помоћно-техничке послове.

Секретаријат сачињавају сви радници факултета који немају изборна звања утврђена законом.

Орган управљања Факултета је Савет Факултета. Савет има седамнаест чланова и то:

  • једанаест представника Факултета и то девет представника које бира Наставно-научно веће из реда наставног особља и два представника ненаставног особља;

  • три представника студената које бира студентски парламент Факултета;

  • три представника оснивача које именује Влада Републике Србије.


Савет доноси одлуке већином гласова укупног броја чланова.

Наставно-научно веће и ненаставно особље своје представнике бирају тајним гласањем.

Студентски парламент бира и разрешава представнике у Савет на начин утврђен општим актом тог органа.



Показатељи и прилози за стандард 3:

Табела 3.1. Листа организационих јединица у саставу установе

Прилог 3.1. Статут установе

Прилог 3.2. Списак чланова Савета високошколске установе














































Стандард 4: Студије



По завршетку основних академских студија студијског програма Грађевинарство, дипломирани инжењери грађевинарства поседују основна знања потребна за разумевање процеса пројектовања и грађења објеката, примену стечених знања у струци и наставак школовања на дипломским академским студијама. Оспособљени су да препознају и описују основне инжењерске проблеме, да критички процењују и бране аргументе при доношењу одлука и решавању инжењерских проблема, узимајући у обзир релевантне друштвене, научне и етичке аспекте. Квалификација омогућава способност да пројектују и организују грађење грађевинских објеката мање сложености, да учествују као сарадници код већих грађевинских захвата, способност за тимски рад, као и комуникацију и размену информација са стручном и широм јавношћу.

По завршетку мастер академских студија студијских програма Грађевинарство, мастер инжењери грађевинарства у појединим областима поседују одговарајућа знања потребна за критички приступ и за примену знања у новим непознатим окружењима у струци, за комуникацију и размену информација и идеја, за тимски рад - у процесу пројектовања и грађења објеката, као и у мултидисциплинарним областима, и наставак школовања на докторским академским студијама. Оспособљени су да критички процењују и бране аргументе при самосталном доношењу одлука и решавању најсложенијих инжењерских проблема у области саобраћајница, тј. хидротехнике у грађевинарству, односно грађевинског конструктерства, на креативан начин, уз научни приступ и истраживачки рад, придржавајући се закона, стандарда и етичких норми.


По завршетку интегрисаних академских студија студијског програма Архитектура, мастер инжењери архитектуре са усмерењем за инжењерску архитектуру поседују знања потребна за самостално доношење одлука при решавању најсложенијих архитектонских, урбанистичких и инжењерских задатака, на основу реално процењених информација, претпоставки, аргумената и анализа, придржавајући се закона, стандарда и етичких норми, као и знања која их уводе у истраживачки рад за наставак школовања на докторским академским студијама. Оспособљени су да прихвате и примене актуелне резултате научно-техничког прогреса и методе рада, као и за интегрисање знања у циљу решавања комплексних проблема струке, уз тимски рад, комуникацију и размену информација и идеја и креативан приступ професионалним задацима.


Завршавањем докторских студија студијских програма Материјали и конструкције, Архитектура, Хидроинформатика (на српском и на енглеском језику) доктори ових области поседују способност за систематско разумевање поља студија. Бавећи се истраживачким радом у току студија, оспособљени су за критичку анализу, процену, синтезу, пројектовање и примену нових и комплексних идеја у области грађевинског инжењерства, архитектуре, односно хидроинформатике. Савладали су вештине и методе истраживања, уз довољан степен академског интегритета. Оспособљеност за оригиналност у научно-истраживачком раду потврђују објављивањем радова у часописима (најмање 1 у часопису на СЦИ листе, као првопотписани аутор) и одбраном докторске дисертације, која доприноси проширењу границе знања у науци, што је од користи широј академској заједници и друштву у целини.





Показатељи и прилози за стандард 4:

Табела 4.2. Листа студијских програма који се реализују у високошколској установи

Прилог 4.1. Распоред часова за текућу школску годину, програма који се реализују у високошколској установи

Прилог 4.2. Додатак дипломи за студијске програме који се реализују у високошколској установи

Прилог 4.3. Одлуке о прихватању студијских програма усвојене од стране стручних органа високошколске установе

























Стандард 5 : Научноистраживачки и уметничкоистраживачки рад



Научно-истраживачки рад на факултету се одвија кроз ангажовање наставника и сарадника у оквиру научноистраживачких пројеката које финансира Министарство науке и кроз сарадњу са иностранством. Пројекти су реализовани самостално или у сарадњи са другим НИО из наше земље. У протеклој школској години на Факултету се радило на реализацији 5 научноистраживачких пројеката у оквиру пројектног циклуса 2011-2014 финансираних од стране Министарства просвете, науке и технолошког развоја. На пројектима је укупно било ангажовано 63 истраживача.

У протеклом периоду Факултет је наставио сарадњу са неколико иностраних факултета и универзитета. Најконкретнија и најсвестранија сарадња остварена је са Грађевинским факултетом из Бохума, затим са Универзитетом за грађевинарство, архитектуру и геодезију из Софије, са Грађевинским и Архитектонским факултетима из Скопља, са Институтом за земљотресно инжењерство и инжењерску сезмиологију из Скопља и са Високом техничком школом из Берлина. Успостављена је сарадња и са Државним техничким универзитетом из Белгорода из Русије. Остварену сарадњу је Факултет у протеклој години одржавао успешно, што се огледа у реализацији неколико пројеката: ТЕMPUS, DYNET и WUS.

Факултет је учествовао на конкурсу за набавку капиталне опреме који је расписало Министарство науке.

Факултет издаје два часописа, Зборник радова Грађевинско-архитектонског факултета у Нишу и Наука + Пракса. Зборник радова континуално излази више од двадесет година и високо је рангиран у категоризацији часописа Народне библиотеке Србије у области Саобраћај и грађевинарство. У сарадњи са Универзитетом у Нишу Факултет издаје часопис Facta Universitatis који је најбоље рангиран часопис из области грађевинарства и архитектуре код нас.

Показатељи и прилози за стандард 5:

Табела 5. 2. Листа научноистражвачких пројеката који се тренутно реализују у високошколској установи

Табела 5.3 Листа сарадника укључених у научноистраживачке и уметничкоистраживачке

пројекате који се тренутно реализују у високошколској установи

Табела 5.4 Збирни преглед научноистраживачких резултата у установи у претходној календарској години

Прилог 5.1. План научноистраживачког или уметничкоистраживачког рада

Прилог 5.2. Документ о акредитацији установе као НИО

Прилог 5.3. Годишњи извештај установе или сродан документ

Прилог 5.4. Списак најзначајнијих објављених резултата установе за претходну календарску годину (систематисан по ознакама ресорног Министарства, не више од 50 референци)

Стандард 6. Наставно особље



На Факултету раде 87 наставника и сарадника, од тога 43 са академским степеном доктора наука. Факултетске делатности подржава и 40 стално запослених ван наставе.

За реализацију свих студијских програма на Факултету обезбеђен је довољан број наставника и сарадника.

Наставници остварују просечно нешто мање од 180 часова активне наставе (предавања, вежбе, консултације, истраживачки рад, практичан рад) годишње, односно нешто мање од 6 часова активне наставе недељно на свим студијским програмима.

Сарадници остварују просечно нешто мање од 300 часова активне наставе (вежбе, консултације, истраживачки рад, практичан рад) годишње, односно мање од 10 часова активне наставе недељно на свим студијским програмима.

Сем рада у настави, значајне су и остале активности наставника и сарадника: рад у органима и телима Факултета, учешће на конгресима и симпозијумима, објављивање књига и радова у стручним и научним часописима, израда научно-истраживачких пројеката, израда стручних пројеката, као синтезе науке и праксе у склопу сарадње са привредом.

Стручна и научна компетентност наставника и сарадника за остваривање сваког од студијских програма се верификује избором у поједина звања у ужој научној области, а на основу одредаба Закона о високом образовању, Правилника о поступку и стицању звања и заснивању радног односа наставника Универзитета у Нишу, чији је саставни део Правилник о ближим критеријумима за избор у звања наставника, као и одговарајућег Правилника за избор сарадника Факултета.

Подаци о наставницима и сарадницима, радне биографије и референце, као и реферати за изборе у звања су доступни јавности.


Показатељи и прилози за стандард 6:

Табела 6.3. Листа наставника ангажованих са пуним радним временом

Табела 6.4. Листа наставника ангажованих са непуним радним временом

Табела 6.5. Листа сарадника ангажованих са пуним радним временом

Табела 6.7. Збирни преглед броја наставника по областима, и ужим научним или уметничким областима

Табела 6.8 Организација наставе

Прилог 6.1. Фотокопије радних књижица наставног особља

Прилог 6.2. Правилник о избору наставника

Прилог 6.3 .Уговори о ангажовању наставника са непуним радним временом

Прилог 6.4. Сагласност високошколске установе на рад наставника на другој високошколској установи

Прилог 6.5. Распоред часова


Стандард 7. Ненаставно особље


Ненаставно особље Грађевинско-архитектонског факултета у Ниш обавља: управно-правне, материјално-финансијске, административне и помоћно-техничке послове. Чине га сви радници Факултета који немају изборна звања утврђена Законом. Послови ненаставног особља обављају се у оквиру Секретаријата који обухвата:

  1. Службу за опште послове

  2. Службу за студентска питања и наставу

  3. Службу рачуноводства

  4. Рачунски центар


Радом Секретаријата руководи Секретар Факултета који за свој рад одговара декану Факултета.

Радом служби руководе шефови служби који за свој рад одговарајућу Секретару Факултета.

Ненаставно особље својим радом омогућава несметано функционисање факултета у целини као и успешну реализацију студијских програма и научно-стручног рада.





Показатељи и прилози за стандард 7:

Табела. 7.1. Збирни преглед ненаставног особља по звањима и радним местима у високошколској установи

Табела 7.1 А (Поље: Природно-математичке науке, Техничко-технолошке науке)

Листа стручних сарадника који учествују у реализацији лабораторијских експерименталних вежби са студентима

Прилог 7.1. Фотокопије радних књижица ненаставног особља које се наводи у Табели 7.1


















Стандард 8. Студенти




На Грађевинско-архитектонском факултету у Нишу се изводе четири нивоа студија на које се студенти могу уписати: Основне академске студије, Дипломске академске студије, Интегрисане академске студије и Докторске студије, и то у статусу студената који се финансирају из буџета и у статусу самофинансирајућих студената.

Упис студената се обавља према Правилнику о упису студената на студијске програме Универзитета у Нишу, који обухвата услове, начин и поступак уписа на студије првог, другог и трећег степена академских студија и на основу Одлуке о условима уписа студената у прву годину основних академских студија на Грађевинско-архитектонском факултету у Нишу и Правилника о докторским студијама.

Факултет обезбеђује потенцијалним и уписаним студентима све релевантне информације и податке који су у вези са њиховим студијама путем Информатора, који се издаје сваке године, затим преко обавештења и конкурса на сајту Факултета или на огласним таблама. На Факултету се од почетка априла организује припремна и консултативна настава из свих предмета који се полажу на пријемном испиту при упису у прву годину основних студија (математика, физика, техничка механика и слободно цртање).

За обезбеђење квалитета студената при упису се врши селекција, а затим током рада у настави оцењивање и стално праћење резултата оцењивања и пролазности студената. Селекција студената се врши на основу резултата постигнутих у претходном школовању и на пријемном испиту за основне студије, на основу резултата на основним студијама за дипломске студије и на основу резултата са основних и дипломских студија и остварених научних резултата за докторске студије.

Утврђивање редоследа кандидата за упис на одговарајући степен студија дефинисано је одредбама заједничког конкурса на нивоу Републике Србије.

У циљу праћења резултата оцењивања и пролазности студената, Комисија за обезбеђење квалитета (са 2 члана Студентског парламента), у сарадњи са Комисијом за наставу, ради анализу и рангирање предмета по семестрима.

Факултет на својим Интернет страницама има објављен план извођења наставе, тако да су студенти унапред упознати са обавезом праћења наставе и критеријумима, правилима и процедурама оцењивања, а у складу са одговарајућим Правилником о полагању испита и оцењивању на испиту.

Факултет преко Комисије за наставу систематично анализира, оцењује и унапређује методе и критеријуме оцењивања студената по предметима и усклађеност метода оцењивања и знања које су студенти освојили у току наставног процеса са циљевима, садржајима и обимом акредитованих студијских програма.

Факултет обезбеђује квалитетно и професионално понашање наставника током оцењивања студената (објективност, етичност и коректан однос према студенту) у складу са одговарајућим Правилником и Кодексом професионалне етике Универзитета у Нишу.

Утврђивање стандарда понашања студената у складу са принципима академске заједнице на Факултету се врши на основу одговарајућег Правилника Универзитета у Нишу.

Једнакост и равноправност студената по свим основама је загарантовано, као и могућност студирања за студенте са посебним потребама, што је предвиђено Статутом Факултета.

На Факултету је конституисан Студентски парламент, као орган преко кога студенти остварују своја права, штите своје интересе и учествују у одлучивању у складу са Законом.

Мере за успешније савладавање студијских програма:

  • обезбедити услове за рад са мањим бројем студената у групама, како је и предвиђено наставним програмима

  • мотивисати студенте да кроз предиспитне обавезе остварују боље резултате и буду више ангажовани.




Показатељи и прилози за стандард 8:


Табела 8.3. Преглед броја студената по студијским програмима по годинама који студирају у високошколској установи

Табела 8.5. Преглед броја студената који су стекли диплому у високошколској установи у претходне три школске године

Табела 8.6 Б. Статистички подаци о напредовању студената (Студије првог степена са 240 ЕСПБ)

Табела 8.6 Д. Статистички подаци о напредовању студената (Студије другог степена са 60 ЕСПБ)

Прилог 8.1. Конкурс за упис студената у текућу школску годину

Прилог 8.2. Решење о именовању комисије за пријем студената

Прилог 8.3. Ранг-листа студената уписаних на установу у претходној школској години

Прилог 8.4. Евиденција пролазности и положених испита по предметима и годинама

Прилог 8.5. Подаци о студентском парламенту







Стандард 9. Простор и опрема


Факултет је опремљен савременим училима, рачунским центром, лабораторијама и библиотеком. За извођење студијских програма обезбеђени су одговарајући људски, просторни, техничко-технолошки, библиотечки и други ресурси који су примерени карактеру студијског програма и предвиђеном броју студената. Настава на студијском програмима изводи се у 2 смене у специјализованим учионицама за одвијање овог типа наставе, које су својом опремом прилагођене захтевима образовања будућих архитеката и инжењера. Сваком студенту обезбеђен је простор од 3,07 м2 простора. Настава се изводи у амфитеатрима, учионицама и специјализованим лабораторијама. Библиотека броји преко 11.109 библиотечких наслова релевантних за извођење студијских програма из области архитектуре и грађевинарства. Сви предмети студијских програма покривени су одговарајућом уџбеничком литературом, училима и помоћним средствима који су расположиви на време и у довољном броју за нормално одвијање наставног процеса. При томе је обезбеђена и одговарајућа информациона подршка. Факултет поседује библиотеку и читаоницу и обезбеђује за сваког студента место у амфитеатру, учионици и лабораторији.




Показатељи и прилози за стандард 9:

Табела 9. 1. Листа објеката са површином у самосталној високошколској установи – универзитету или академији струковних студија

Табела 9.2 Листа просторија са површином у високошколској установи

Табела 9.3. Листа вредније опреме која се користи у наставном процесу у високошколској установи

Табела 9.4. Листа капиталне опреме која се користи у наставном процесу - (опрема вредна више од 100.000 евра)

Прилог 9.1. Доказ о власништву, уговори о коришћењу или уговори о закупу

Прилог 9.2. Извод из књиге инвентара













Стандард 10. Библиотека, уџбеници и информациона подршка



Грађевинско-архитектонски факултет у Нишу има одговарајућу библиотеку која у свом фонду има преко 11.109 библиотечких јединица.

У саставу библиотеке је читаоница са 40 места за рад студената и других корисника библиотеке. Библиотека има 120 m2 а читаоница 150 m2.

Факултет такође поседује три специјализоване учионице – компјутерске лабораторије опремљене са 30 рачунара умрежених и повезаних са глобалном информационом мрежом.





Показатељи и прилози за стандард 10:

Табела 10.2 Збирни преглед броја библиотечких јединица у високошолској установи

Табела 10.3. Збирни преглед броја уџбеника по областима (на српском и другим језицима) који су доступни студентима

Прилог 10.1. Извод из библиотечке књиге инвентара

Прилог 10.2. Изјава о поседовању рачунарске лабораторије и броја рачунара у њој





























Стандард 11. Извори финансирања високошколске установе



Средства за обављање делатности Факултета, у складу са Законом, обезбеђују се из буџета Републике Србије.

Износ ових средстава одређује се према нормативима и стандардима услова рада које утврђује Влада и она треба да буду довољна да обезбеде квалитетно извођење наставе.

Поред тога Факултет стиче средства за обављање своје делатности и од школарине коју уплаћују самофинансирајући студенти, пружањем услуга трећим лицима, научно-истраживачким радом запослених, као и из осталих извора (поклон, донације, спонзорство и др.).

Средства која Факултет стиче од школарине, односно која оствари пружањем услуга трећим лицима, користиће се према годишњем програму рада Факултета за следеће намене:

  • трошкове пословања,

  • зараде запослених у складу са законом и колективним уговором,

  • набавку и поправку опреме,

  • обављање научног рада који је у функцији подизања квалитета наставе,

  • научно и стручно усавршавање наставника и сарадника,

  • подстицање развоја наставног подмлатка,

  • рад са даровитим студентима,

  • међународну сарадњу,

  • изворе информација и информационе системе,

  • друге намене у складу са Законом.


Средства која Факултет остварује, утврђују се и распоређују финансијским планом.




Показатељи и прилози за стандард 11:

Прилог 11.1. Финансијски извештаји за последње три године

Прилог 11.2. Финансијски план за текућу годину







Стандард 12. Унутрашњи механизми за осигурање квалитета



У оквиру Политикe и стратегијe обезбеђења квалитета Факултет има изграђене механизме за обезбеђивање квалитета студијских програма у чијој реализацији учествују Наставно-научно веће, Већа студијских програма и њихови руководиоци, Катедре, Комисија за наставу и Студентски парламент.

Квалитет студијског програма обезбеђује се кроз праћење и проверу његових циљева, структуре, радног оптерећења студената, као и кроз осавремењивање садржаја и стално прикупљање информација о квалитету програма од одговарајућих организација из окружења.

Контрола квалитета врши се редовно и систематично, спровођењем поступка самовредновања на нивоу факултета као установе, али и за сваки студијски програм који се изводи на факултету као и спољашњом контролом квалитета.









Показатељи и прилози за стандард 12:

Табела 12.1 Листа чланова комисије за квалитет

Прилог 12.1. Извештај о резултатима самовредновања високошколске установе

Прилог 12.2. Јавно публикован документ – Политика обезбеђења квалитета

Прилог 12.3. Правилник о уџбеницима

Прилог 12.4. Извод из Статута установе којим регулише оснивање и делокруг рада комисије за квалитет


















Стандард 13. Јавност у раду




Информације о својој делатности Факултет објављује на огласним таблама, сајту и по потреби у средствима јавног информисања.

На сајту Факултет објављује статус, основне задатке и циљеве, стратегију обезбеђења квалитета, финансијске резултате и акредитацију. Такође, објављује образовне исходе, листе обавезних и изборних предмета и њихове описе и програме са расподелом ЕСПБ бодова, листу наставника и сарадника са подацима о њиховим квалификацијама и ангажовању, као и компетенције свршених студената свих студијских програма, што потенцијалним студентима доприноси доношењу одлуке о свом будућем образовању.

Благовремено, Факултет објављује услове уписа и преноса ЕСПБ бодова, као и износе и начине плаћања школарине.










Показатељи и прилози за стандард 13:

Публикације као што су Информатор за студенте, Водич за студенте, позив на сајт установе на коме се налазе подаци - Прилог 13. 1





23